Förena nytta med nöje.

Om det nu råkar segla in några läsare som inte känner till Det digitala skollyftet, som kanske är en av de största anledningarna till att jag startade upp bloggen, så är det väl bäst att jag förklarar lite mer om vad det är. Det digitala skollyftet är en ”kurs”, eller kanske mer en rörelse, av och för pedagoger. Den är helt digital och frivillig, dvs. du väljer själv hur mycket du vill delta och vad du vill delta med. Det finns inga tvång eller måsten (skönt!). Det digitala skollyftets syfte är att bidra till det kollegiala lärandet (främst då kanske med kollegor på andra ställen i Sverige än på just din egen skola), att främja skolutveckling samt utveckla det digitala kunnandet bland lärare. Fint va?! Om du vill läsa mer eller anmäla dig kan du göra det på http://www.digitalaskollyftet.se/.

Jag har i veckan funderat över det här med mitt mål med det digitala skollyftet. Jag tänker att jag ska förena nytta med nöje. Med det menar jag att det är smart att börja där man är. Alltså har jag försökt definiera vad jag behöver just nu. Vad är nästa steg i att utveckla min undervisning? Vad har jag gått och tänk att jag borde göra men inte fått gjort? Det är kanske läge att ta tag i det just nu. Att få ändan ur den berömda vagnen?

Så blir det således.

Igår började jag med att lägga upp ett dokument per elev på Google Docs. Detta dokument har jag delat med respektive elev. Här tänker jag att jag min formativa feedback ska finnas. Det känns väldigt angeläget att eleverna när som helst kan läsa mina tips och idéer. Hur många gånger har man inte suttit och slitit med kommentarer som eleven sen har läst och sen lika fort glömt bort? (Ja, nu var det i och för sig ett tag sen jag gjorde det). Nu kan de när de påbörjar t.ex. ett nytt skrivprojekt gå in och kika i i sitt dokument och påminna sig om vad de ska tänka på. På så vis borde startsträckan bli kortare? Att låta eleven äga sin feedback är således mitt första mål (som jag nu har påbörjat!).

Mer då? Jag har påbörjat en klassblogg för var och en av mina sjuor. Dessa skulle jag vilja komma igång med ordentligt. Tänker att eleverna ska blogga där och berätta om skolan, ämnena och sig själva med föräldrarna som läsare. Min ambition är ju så klart att omdefiniera lärandet, att inte 1:1 ska stanna vid att datorn är enbart en skrivmaskin, utan att det eleverna arbetar med i skolan blir ”på riktigt”.

Sen så är jag naturligtvis nyfiken på flippat klassrum (har inte testat alls), Google Apps (vad finns det egentligen där?), det allra bästa digitala mindmap-verktyget (vilket är det?) och massa annat. Jag vill ha tips på spännande upplägg i svenska och engelska också, gärna med digitala verktyg inblandade. I gengäld kan jag ge bort tips om hur du arbetar formativt i klassrummet, roliga och fungerande lektionsupplägg samt förslag på hur du systematiskt kan följa upp resultaten i dina grupper. Det är jag rätt bra på.

Over and out!

/Hanna

2 thoughts on “Förena nytta med nöje.

  1. Hej! Jag gillar din blogg! Skulle gärna vilja samarbeta med dig kring uppgift 4 i det digitala skollyftet. Jag har en idé om att det ska handla om informationssökningskompetens, hur vi tränar det med eleverna och hur vi kan ge lärarledd undervisning i detta. Låta bfl och IKT gå hand i hand. Vad säger du?
    Du hittar mig på fb här i förstelärargruppen och som nybörjare på twitter @esther_moller.
    Mina tankar och idéer finns att läsa i bloggen http://esthersdigitalaklassrum.wordpress.com

Kommentera

