Att arbeta språkutvecklande i ALLA ämnen.

Att utveckla elevernas språket är naturligtvis inte enbart svensklärarnas uppgift. Alla lärare är ju svensklärare som bekant. Borås Stads lässatsning, som egentligen är en språksatsning, har som syfte att ge alla lärare en fördjupad insikt och kunskap om språkets betydelse för lärandet i alla ämnen. Satsningen innebär också att lärare får fler verktyg så att de kan stötta eleverna i deras utveckling av läsförståelsen. Monica Reichenberg, Elisabeth Arnbak och Britta Stensson har skrivit några av de texter som vi får läsa och diskutera i och med denna satsning.

Dagens träff, som leddes av Borås Stads särskilda läsutvecklare, behandlade bland annat hur man kan aktivera elevernas förförståelse. Detta kan t.ex. göras genom att göra kopplingar till texten som man arbetar med: text-till-själv-koppling, text-till-text-koppling eller text-till-världen-koppling. Som lärare behöver man modellera detta så att eleverna ser hur de själva sen kan utveckla sin förståelse. Ja, visa med hjälp av exempel helt enkelt.

Det här med att koppla ihop det man läst med egna åsikter, tankar och funderingar, eller att jämföra med annat man sett, läst eller hört, det hoppas och tror jag att de flesta svensklärare  (och andra lärare) har arbetat med förut. Men en gemensam, uttalad metod förenklar ju processen för eleverna. Om vi pedagoger använder samma ord och begrepp borde det ju rimligtvis går fortare och lättare för eleverna att lära sig? Kan knappt vänta med att testa detta vid nästa läsperiod!

Vi började också att diskutera ”Det viktiga samtalet”. På vilket sätt finns samtal med i respektive ämnes kursplan? Hur arbetar vi med samtal?

Jag använder ofta samtal i undervisningen. Det går ju inte riktigt att undvika när man undervisar i språk… Parsamtal, grupp, tvärgrupp, modellerat gruppsamtal, helklass, osv. Sedan Lgr11 infördes har jag absolut förbättrat mitt sätt att arbeta med samtal och diskussioner, ”tajtat upp” det hela liksom. Vi diskuterar samtalsstrategier på ett mycket mer explicit sätt- vilka problem kan uppstå i en diskussion och vad kan man göra för att lösa dessa? Eleverna får fundera själva över detta och sedan tar vi upp det i klassen. Skriver upp användbara fraser/meningar som man kan använda i samtalen (t.ex. för att hålla igång samtalet: Håller du med? Vad tycker du?) Ibland kör vi övningssamtal där jag kan gå in och bryta och visa (modellera) hur de ska utveckla diskussionerna.

Jag hoppas att de av mina kollegor som ännu inte arbetat så mycket med samtal som undervisningsform fick några nya idéer till sin undervisning under dagens träff. Det är kul, och viktigt med samtal! Eller hur?!

/Hanna

Annonser

One thought on “Att arbeta språkutvecklande i ALLA ämnen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s