Twitter = skolutveckling

Det utvidgade kollegiet. Sharing is caring. Begrepp som sprids på Twitter och på bloggar jag läser. Något som det Digitala skollyftet bygger på. Det finns något fint över att dela med sig, lära sig av andra, föra vidare. När det nu finns så många möjligheter till samarbete, inte bara bland kollegorna på den egna skolan, utan med pedagoger och skolledare över hela Sverige, hela världen faktiskt, varför inte göra det? Varför ska man sitta på sin kammare och uppfinna hjulet gång på gång? Varför inte låta andra ta del av smarta idéer och lösningar man har?

Sedan jag började hänga med på Twitter för sisådär ett år sedan har jag fått många nya kontakter inom skolans värld. Om jag undrar över något, har en åsikt som jag vill testa, eller letar efter material till något projekt, kan jag bara slänga ut en kort fråga på Twitter och nästan alltid får man ett vänligt och användbart svar. Twittrare är intresserade och har tid. Dessutom har man chansen att samtala med både skolledare och skolforskare nästan när som helst, direkt ifrån sin egen soffa.

Diskussionerna på Twitter, speciellt #skolchatt på torsdagkvällarna, är spännande att följa. I veckan diskuterades t.ex. läromedel av en mängd olika aktörer som har med skolan att göra. Vad är ett bra/dåligt läromedel? Hur används det? Hur bör man använda det? Jag upplever att det är högt till tak och det är ju väldigt givande att samtala med andra som är insatta och nyfikna.

Vill man inte vara aktiv själv så behöver man ju inte det. Ibland är det skönt att bara hänga med i flödet och ta till sig det man själv vill. Jag brukar gilla eller retweeta (dvs. återge i mitt egna flöde) sådant som jag håller med om eller vill sprida. Jag kollar in länkar och hittar sidor jag antagligen aldrig hade hittat till om det inte vore för Twitter. Ibland twittrar jag ingenting, ibland har jag massor av saker jag vill dela: idéer, åsikter, länkar, sidor…

Om man nu tänker: ”Twitter verkar kul, men det känns lite svårt och komplicerat”, då tycker jag att du ska gå in på den här sidan och läsa lite mer. Här får du en kortfattad inblick i hur Twitter fungerar och dessutom en lista på trevliga skoltwittrare att följa. Om du vill följa mig så är mitt användarnamn @HannaFjeld. Inte så komplicerat.

Sharing is caring. Jag hoppas att ännu fler vill dela med sig och ta del av det som så många andra i vårt avlånga land så generöst delar med sig av. Man behöver inte betala dyra pengar för kurser och föreläsare om man vill satsa på skolutveckling. Skolutveckling sker också i högsta grad på Twitter. Testa!

Kommentera

