Skriva med stöd.

Något som jag har tyckt har fungerat mycket väl är när jag låter eleverna använda sig av olika stödstrukturer i sitt skrivande. Det som jag menar med stödstrukturer är alltså en slags mall där eleven direkt kan skriva in sin planering av texten innan den bearbetas.

Om vi tar det här med att skriva novell som exempel. Precis som tidigare läser vi olika sorters noveller och diskuterar språk och form. Vi går igenom de drag som är typiska för novellen, t.ex. in-medias-res, knorr på slutet, få beskrivningar, etc. Med det är när jag kommit så här långt i undervisningen som mallen kommer in. Det är för att få en konkret uppfattning om byggstenarna som behövs för att skapa en novell som mallen presenteras. (Här finns ett exempel som jag har använt när vi skrivit novell med parallellhandling.). Jag låter eleverna skriva en träningsnovell (förvillande likt träningsoverall 😉 ) tillsammans med en kompis. Denna övning brukar vara uppskattad och bidra till en glad och uppsluppen stämning i klassrummet. Novellerna läses upp i tvärgrupper. Också uppskattat!

Sedan är det dags för eleverna att ta sig an sin egen, individuella skrivuppgift. I detta läget görs också ett formativt stopp (som du kan läsa om i ett tidigare inlägg) med repetition och eventuellt diskussion kring svårigheter gällande träningsnovellen.

Mina erfarenheter säger mig att eleverna mycket lättare förstår strukturen för till exempel en novell med parallellhandling på det här sättet. Träningsuppgiften, där de kunnat processa skrivandet tillsammans med en kompis, ger dem lite större självförtroende eftersom de redan har klarat av uppgiften en gång. Sägas ska väl också att eleverna kan välja om de vill använda mallen eller inte när de skriver sin egna novell.

Vi har testat liknande mallar för andra genrer, till exempel krönika och argumenterande tal. Och det funkar bra! Min förhoppning är att de kan se byggstenarna framför sig, att de hittar en strategi och att de får ett gott stöd i sitt skrivande.

/Hanna

One thought on “Skriva med stöd.

  1. Ping: Noveller - Genrer/texttyper | Pearltrees

Kommentera

