22 redovisningar på 40 minuter.

Det finns många fördelar med att eleverna har var sin dator. Ett exempel är att jag slipper klona mig.

Tidigare när jag ville lyssna i fred på var och en när de pratade engelska så var jag tvungen att gå ut i korridoren med varje elev (och där ute vet vi ju att det inte alltid är så lugnt). På vår skola, precis som på de flesta andra antar jag, existerar ju inte ändamålsenliga grupprum. Även om jag oftast har skötsamma klasser så vet jag att så fort läraren går ut ur salen så finns det en möjlighet för vissa att inte arbeta. Alltså kändes de 2-3 lektioner som individuella redovisningar ibland tog som rätt bortkastade. Jag och eleven fick stå i en stökig korridor och prata engelska och resten av klassen fick ”arbeta” i klassrummet med en uppgift som inte krävde för mycket av varken dem eller mig (för det mesta en rätt medioker uppgift således). 

Så lätt detta löses när eleverna har datorer! I fredags fick klassen i uppgift att gå till en lugn plats på skolan (föreslog inne på en toalett, då får man i alla fall vara i fred) för att spela in en ljudfil där de skulle diskutera hur man firar olika högtider i USA samt jämföra detta med hur de själva eller andra omkring dem firar (eller hur man firar i Sverige eller sitt hemland). Lite kort planering och sedan vips, så försvann de iväg. I slutet av lektionen lämnade de in sin lilla fil via Pingpong (lärplattformen i Borås) och plötsligt kunde jag lyssna på 20+ redovisningar på ett kick.

Effektiv arbete kallar jag det. En lektion tog det. Inga tre lektioner med halvdåligt arbete med en halvdålig uppgift. Snabbt och enkelt. Nästa steg blir kanske att de får spela in när de diskuterar med en kompis. Eller att de får använda sin inspelning göra en själv- eller kamratbedömning (samma klass gjorde förvisso en kamratbedömning på varandras filmade argumenterade tal förra veckan, också en succé). Och det är rätt skönt att slippa klona sig.

/Hanna

Kommentera

