Fullärd?

Idag tänker jag på den äldre kollegan från en annan skola som häromdagen berättade att hen varit på en väldigt dålig föreläsning. Den handlade om lässtrategier. Hen ansåg att det var slöseri med tid då hen redan kunde allt om detta. Inget nytt under solen alltså. ”Så där har jag ju alltid undervisat”. Så bra då.

Med den inställningen kommer man inte långt, tänker jag. Tänk vad tråkigt det skulle vara att gå omkring och tänka att man var fullärd. ”Nej, tack. Inga fler föreläsningar. Jag kan redan allt.”

Om jag är på en kurs eller föreläsning så kan jag också känna att en del av detta har jag hört förut. Så klart. Så måste det vara när man har jobbat sisådär tio år som jag har gjort. Men istället för att fnysa åt det så känner jag: ”Vad bra, jag gör redan en del av det här. Jag är bra. Kan jag förbättra det jag redan gör så att det blir ännu bättre?”. Och nästan alltid så tar jag med mig någon ny tanke eller nytt tips ut från föreläsningen.

Inget är så bra så det inte kan utvecklas. Eller?

/Hanna

Kommentera

