Hålla ordning på bedömningen.

Så här i bedömningstider är det ju hög tid man fundera på huruvida man har ordning på bedömningen kring varje elev. Det är ju nu ett summativt stopp ska ske. Vi stannar upp och gör ett avtryck: här befinner vi oss just nu.

Hur gör DU för att hålla ordning på varje elevs kunskapsutveckling? Hur håller du reda på bedömningarna och uppgifterna?

Flera lärare på min arbetsplats använder sig av kunskapskravsmatriser för detta ändamål. Skolverket har ju redan ställt upp kunskapskraven i matrisform, visst. Men jag tycker att de ändå är oöverskådliga. Några kollegor till mig skapade layouten till våra matriser när Lgr 11 kom och jag tycker att svenskmatrisen är fantastisk användbar. Texten är tagen rakt av från Lgr 11. Du kan kolla in den här. (Och nu hoppas jag att alla kantlinjer kom med.) Du får gärna använda/låna den om du vill.

Jag har en matris/elev och de ligger digitalt på en bärbar hårddisk. Jag för in allt som eleven visar under terminen. För varje ”uppgift” använder jag en ny färg. Så på t.ex. skriva kan jag färga in texter i olika genrer med olika färger. Blått för novell, gult för krönika och så vidare. Det blir en väldigt noggrann förteckning över vad varje elev uppnår. I slutet av terminen när betygen ska sättas analyserar jag resultatet och tittar på helheten. Det är ju mycket som ska vägas in då, har eleven uppvisat fler kvaliteter under lektionstid, etc.

Eleverna får titta på min förteckning när de vill och de får en sammanställning av aktuellt resultat vid utvecklingssamtalet. (Så småningom kommer de ha tillgång till förteckningen när de vill på sina egna datorer, men jag är lite osäker på hur än.) Förutom det så får eleven vid varje avslutat ämnesområde en matris där de kan se vilka kunskapskvaliteter du har visat under ”kursens” gång.

Summa summarum, kunskapskravsmatrisen hjälper mig något oerhört med att hålla ordning på varje elevs bedömning och att sätta betyg tar inte alls så värst lång tid heller. Och kanske det bästa av allt, betygsdiskussionerna har nästan helt uteblivit tack vare att eleverna hela tiden vet hur de ligger till.

Hur gör du? Berätta gärna hur du håller koll. Är nyfiken!

/Hanna

One thought on “Hålla ordning på bedömningen.

  1. Ping: Bedömning | Pearltrees

Kommentera

