Formativ långskrivning.

Sedan flera år tillbaka har vi på skolan som tradition att genomföra en långskrivning i svenska för år 9 under den sista veckan på höstterminen. Tanken är bland annat att de ska få känna på hur det är att sitta i siså tre timmar med en skrivuppgift på samma sätt som man gör under nationella provet. Vi använder ett gammalt np och genomför skrivandet på ett rätt så formellt sätt. Allt för att det ska likna det riktiga provtillfället.

Men uppgiften har fler syften än att eleverna ska få känna på ett np. Vi som lärare kan ju dessutom använda deras provresultat på många olika formativa sätt. Till exempel brukar eleverna få titta på elevlösningar och bedöma dem. Vi jämför med Skolverkets bedömning och sedan får eleverna jämföra sina egna texter med elevexemplen. Ibland har klasserna dessutom fått bearbeta sina texter efter detta. På så vis får vi lärare ett riktigt bra summativt nedslag mitt under sista året på högstadiet, men vi får också ett grymt diskussionsunderlag som kan hjälpa eleverna att utveckla sitt skrivande.

Dessutom är långskrivningen ett gyllene tillfälle att repetera olika genrer. Debattartikel och krönika pratade vi om i min klass i förra veckan till exempel. Vi brukar också diskutera vilka strategier man kan använda sig av när man skriver en text på det här viset.

Jag gillar verkligen uppgifter som jag kan använda på flera olika sätt och som kan bidra till ytterligare lärande!

/H

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s