Nytt år – nya tag.

Nu när almanackan trillat över i januari börjar jag tänka lite smått på vårterminen. Det är nyttigt och nödvändigt med avkoppling och semester men det är ju nästan lika skönt att komma igång med tankeverksamheten igen. Men en ny termin följer också nya möjligheter och utmaningar. Själv avslutade jag höstterminen med att förbereda inför mina egna nya mål för 2014.

Jag vill bli bättre på att visa på vilka förmågor som vi arbetar med i skolan. Jag pratar redan om det en hel del men jag känner att jag vill strama åt det. Trillar polletten ner gällande detta hos oss alla, elever som lärare (och föräldrar), är så mycket vunnet. Det är ju förmågorna som genomsyrar hela läroplanen – planeringen, klassrumsarbetet.

Dessutom vill jag skapa en tydligare inramning för varje lektion eftersom jag ser att eleverna behöver det. Vi lärare har ju strukturen klar för oss inför varje lektion och vet oftast precis var vi avslutade lektionen innan, men för eleverna som hastar från den ena lektionen till den andra, från biologi, till slöjd, till svenska, blir det inte lika tydligt. Att påbörja lektionen lugnt och fint med att konstatera vart vi befinner oss och vad som gäller för just den här lektionen tror jag hjälper eleverna mycket på flera sätt. Bara det där med att skriva upp tiden för lektionens början och slut har bidragit till en mindre stressad miljö tycker jag.

Så, redan tidigare i höst gjorde jag en förmågedörr i mitt klassrum. I Facebook-gruppen The Big Five hade Elin Dahné-Branting delat med sig av sin förmågevägg och då var det ju extra smidigt att ladda ner, printa ut, laminera och sätta upp. Fint när någon annan delar med sig! (Och nu funderar jag på om jag skulle kunna dela med mig av den pdf-filen här men vet inte riktigt hur. Återkommer.) Så här ser i alla fall dörren ut:

Förmågedörr

Jag försöker knyta an till den den ofta under lektionerna och på så sätt visa eleverna hur allt hänger ihop. Men nu har jag också skapat magnetskyltar till tavlan som jag ska använda mig av framöver:

Magnetskyltar

Jag har tillverkat dem av gamla pennaskar, självhäftande tejp och magnettejp. Kände mig oerhört pysslig. Tanken är att starta upp lektionerna med hjälp av rubrikerna på skyltarna för att få en tydlig inledning och struktur på lektionen. Men man kan ju också avsluta timmen genom att diskutera lektionens innehåll och syfte tillsammans med klassen och då skriva upp på tavlan. Förhoppningsvis kommer skyltarna att hjälpa mig att bli ännu tydligare under lektionerna men kanske även när jag planerar upp undervisningen. När man väl har börjat med något nytt och visat eleverna så är de ofta väldigt på och de brukar påminna mig när jag själv glömmer bort t.ex. namnstickorna. Mycket bra även om det blir lite jobbigt ibland.

Vid första anblicken kanske inte detta verkar vara ett stort projekt men jag vet av erfarenhet att om man ska göra något ordentligt och om det ska bli en naturlig del i undervisningen så kan man inte ta för stora steg. Detta är fullt tillräckligt för mig just nu. Dessutom håller jag fortfarande på att implementera namnstickorna och utveckla användandet av dem. Det tar tankekraft och tid!

Andra tankar som upptar min jobbhjärna just nu är Doctopus, klassbloggen, Edcamp Borås, #digiskol och naturligtvis hela vårens planering. Mycket att pyssla med andra ord.

/Hanna

4 thoughts on “Nytt år – nya tag.

  1. Via FB kom jag till din blogg. Toppenläsning och toppenidéer! Vad himla bra att åskådliggöra förågor och lektionsmål etc. som du gjort. Jag snor direkt!. Tack! Det kommer att se likadant ut på min och mina elevers arbetsplats efter lovet.

    • Hej! Kul att du gillar bloggen. Roligt att du tar med dig idén om tavelskyltarna. Själv fick jag idén från en annan blogg. Lycka till!
      /Hanna

Kommentera

