Ordning på Driven.

Det kunde man väl aldrig tro, att jag skulle hålla på med script, insticksfiler och allt vad det heter. Nästan som att programmera ju 😉 Det är ju så fint det här med #digiskol, det digitala skollyftet, att man kan få hjälp med i princip allt man undrar när det gäller våra digitala arenor.

Under hösten fick ju vår 7:or sina egna datorer. Fantastiskt! Massor av nya möjligheter, men också mycket nytt att vänja sig vid. Jag hade redan tidigare arbetat en del med Google Drive men det blev mer på riktigt nu när fyra av mina fem klasser fick sina digitala verktyg i forma av Macs. Jag knepade och knåpade och försökte skapa strukturer och det gick väl OK, men det var ganska bökigt och tidskrävande. Många klick fram och tillbaka krävde det också. Smidigheten fanns bara delvis.

Men så! Plötsligt hör jag talas om Doctopus i en Facebookgrupp för förstelärare som jag är med i och vips så får jag svaret på alla mina frågor. Inte bara genom scriptet Doctopus utan också genom gClassFolders och Goobric. Dessa tre administrationsverktyg för Google Drive verkar lösa mina problem. Nu kan jag få ordning på mina grupper, listor, mappar, inlämningar, matriser, feedback, you name it! Jag behöver inte sitta och klicka på elevernas dokument och dela ett och ett utan programmen fixar det åt mig. Finfina grejer! Blev också tipsad att gå med i Facebookgruppen Scriptarna, vilket jag gjorde. Ett kanonforum för fortsatta diskussioner. Allt detta rekommenderas varmt!

Om du tror att detta kan vara något för dig tycker jag att du ska gå med i Scriptarna på Facebook. Titta in på Johan Anderssons blogg som du hittar HÄR, eller titta på följande klipp med svensk instruktion gjorda av Sven Järgenstedt:

Vad jag tycker är så bra är att om jag stöter på patrull när jag försöker lära mig detta nya sätt att sköta min Drive så är det bara att slänga en fråga till någon av herrarna som jag nämnt ovan via Twitter eller Facebook, eller fråga vem som helst i FB-gruppen eller på Twitter för den delen, så får jag hjälp nästan på momangen. Det är verkligen toppen! Snacka om att det utvidgade kollegiet ställer upp och fortbildar tillsammans.

Nu ser jag fram emot att prova på med mina klasser. Sen hoppas jag att mina kollegor vill testa också!

/Hanna

2 thoughts on “Ordning på Driven.

  1. Ping: Gillar GD | Anna-Karins skollyft

Kommentera

