Äntligen i gång med klassbloggen!

Sådär ja. Hela höstterminen har bloggarna legat och väntat orörda på nätet. Jag har inte riktigt haft tid, ork eller mod(!) att sätta igång dem. Men nu är den ena av mina sjuors klassblogg igångsatt och snart kommer även den andra klassens blogg att börja fyllas med innehåll. Eleverna känns taggade och hittills har jag bara fått positiv feedback från föräldrarna.

Jag började det hela med årets första lektion i svenska. Då pratade vi bloggar med hjälp av en Prezipresentation som jag satt ihop. Om du vill kika på den så finns den HÄR. Två elever fick äran att testblogga första vecka. Under denna veckan var bloggen stängd för att jag själv ville testa hur allting funkade med att bjuda in medarbetare till bloggen och så vidare. Klassen fick under tiden en bloggläxa som bestod i att välja ut en blogg och göra en minianalys av denna. Det visade under den inledande diskussionen att de flesta hade läst bloggar men några elever hade aldrig gjort det, så läxan fick bli ett första steg till att lära känna bloggvärlden.

I den ena klassen är nu det första inlägget gjort. Jag har skickat ut ett mail till samtliga föräldrar där jag har berättat att bloggen existerar och förklarat vilka syften bloggen fyller. Dessa syften är som jag ser det:

  1. att utveckla sitt skrivande.
  2. att lära sig mer om bloggen som genre.
  3. att anpassa sitt skrivande efter syfte och mottagare.
  4. att få skriva för en riktig publik. En autentisk uppgift bidrar ofta till högre motivation. Det blir ett lärande ”på riktigt”.
  5. att lära sig mer om upphovsrätt och hur man bör/inte bör uttrycka sig på nätet. Vilka för- och nackdelar som finns med att publicera texter, bilder och annat i ett öppet forum.

Det finns ju naturligtvis fler syften som att samarbeta, planera sitt arbete, osv.

I den ena klassen (har inte hunnit med den andra ännu) har vi haft diskussionen kring huruvida bloggen sa vara en öppen eller stängd blogg . Vi pratade om vilka för- och nackdelar de olika alternativen hade. Majoriteten ville absolut att den skulle vara öppen. ”Det blir ju mer på riktigt då om alla kan läsa”, som en elev sa. Själv har jag varit lite osäker på denna punkt (handlar nog mest om mitt kontrollbehov än något annat), men efter att ha diskuterat ev. nackdelar med mina kollegor på Twitter så blev jag tämligen säker på min sak: självklart ska bloggen vara öppen! Vad är det värsta som kan hända? Samtliga föräldrar har ju godkänt att deras barn får förekomma i media och internet i samband med skolarbete och ev. tråkiga kommentarer kommer bara till mig, det är inget som når klassen direkt.

Det känns jättespännande! Jag hoppas att eleverna och föräldrarna kommer uppskatta arbetet. Hur länge bloggen får leva beror på klassernas engagemang. I första läget kräver jag bara att varje elev är med och bidrar vid ett tillfälle, men om klasserna vill fortsätta så inte mig emot! Är du nyfiken och har lust att kolla in en av bloggarna så kan du kika HÄR. När den andra bloggen är öppen länkar jag till den också. Välkommen att följa vårt arbete!

/Hanna

One thought on “Äntligen i gång med klassbloggen!

  1. Spännande, fick ju vara med på ”uppstarten”, en bra lektionen kring bloggar. Ska bli kul att följa dina sjuors blogg.

Kommentera

