Flum=att inte komma till avslut. En viktig del av lärares upplevda tidsbrist?

Intressanta tankar om ”flummandet” i skolan, både bland lärare och elever. Vad är egentligen orsaken och vad gör vi av vår tid, elevernas tid?

Läsvärt! Tänkvärt!

/Hanna

specialpedagogen

Det talas och skrivs mycket just nu om flumskolan igen. Kanske för att det är valår. Det verkar finnas lika många definitioner på vad flummet är som det finns personer som pratar om det.

Samtidigt finns det en ständigt pågående diskussion om lärares arbetstid. Den har varit aktuell så länge jag har jobbat (20 år) och var säkert lika aktuell innan dess. Jag funderar, hur kan det komma sig att en flumskola har lärare som jobbar så mycket? Är inte definitionen på flum ibland någon sorts lättja? Eller finns det något annat som förklarar varför skolarbete ibland uppfattas som flum? Dessutom, finns det en koppling mellan flum och tidsbrist? Tiden som en oformlig flummig massa som slukar en utan att man har en chans att bestämma själv över den.

Precis som lärare ibland säger att elever är lata eftersom inget händer kanske vår auktoritet (förr politiker, skolöverstyrlsen, numera mest media)…

View original post 968 fler ord

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s