Att skriva ett bra svar.

Jag har precis kört igenom en typ av lektionspass som jag verkligen gillar. Inte för att det är det mest lustfyllda vi gör kanske, utan för att jag alltid går från de lektionerna med känslan att eleverna verkligen har lärt sig något. Vilket ju alltid känns tillfredsställande.

Jag brukar vika någon eller några lektioner under varje läspass till att prata om kvalitet i elevsvar. Vi kan också kalla det: hur du skriver ett bra svar, eller: att tänka på när du resonerar kring en text. I detta fallet har klassen läst Häxfeber, en skönlitterär bok om häxprocesser i det medeltida Danmark. Vi har läst merparten högt tillsammans för att kunna stanna upp och prata om det som kan vara svårt i texten. Det finns till exempel en del svåra ord och en av huvudpersonerna för rätt så abstrakta resonemang om rädsla, hat och makt vilka är centrala för hela boken och dessa behöver man prata om under vägen. Till detta har eleverna svarat på frågor i en digital loggbok.

Den här gången gjorde vi så här:
1. Jag delade ut (via Doctopus, mitt nya älsklingsscript) ett dokument med en av frågorna som eleverna redan svarat på. Jag hade också valt ut fem elevsvar av olika kvalitet (tog dessa från parallellklassen samt modifierade dem en aning).

2. I grupper fick eleverna rangordna svaren från bäst till minst bra och motivera varför de rangordnade på detta viset. Alltså behövde de analysera kvaliteten i svaren.

3. Sen skulle de tillsammans i gruppen komma fram till sitt gemensamma bästa svar på frågan, dvs. om de skulle svara på frågan igen – vad skulle de skriva då?

4. I den efterföljande gemensamma diskussionen i klassen fick eleverna argumentera för sina val och tillsammans analyserade vi elevsvar för elevsvar. Till exempel så tyckte några elever att ett visst svar var väldigt svårt att hänga med i, då försökte vi tillsammans se vad det var som gjorde att de upplevde det så. Vi konstaterade en massa saker, till exempel att man måste svara på frågan och inget annat, att man ska tänka på vilka ord man använder så att svaret blir tydligt och att det är bra om man använder exempel från texten för att motivera sitt svar.

5. När vi gått igenom detta fick eleverna gå tillbaka till sin loggbok och titta på hur de svarat på frågan en vecka tidigare. Och det är här den stora upptäckten sker: deras ursprungliga svar var helt enkel sådär bra. För de har ju nu lärt sig hur ett bra svar kan se ut.

6. För att inte lämna dem med ett självförtroende långt ner i skorna så får de naturligtvis fixa till sitt svar så att det blir så bra som möjligt.

7. Avslutningsvis hade vi en diskussion om vad vi lärt oss av detta. Tillsammans författade vi en kom-ihåg-lista som de kan kika på när de nu fortsätter att arbeta med Häxfeber framöver. Vad vi kom fram till var följande:

  1. Läs igenom frågan noggrant så att du verkligen svarar på rätt sak.

  1. Ta det lugnt så att du hinner tänka till. Det är ingen tävling! Titta tillbaka i texten och försök läsa mellan raderna.

  1. Ge exempel (bevis) som styrker din åsikt. Motivera. Använd citat och exempel från texten du läst.

  1. Var tydlig. Använd inte “flummiga” ord som “folk”, “man”, “de”, utan förklara vilka du menar. Den som läser måste kunna förstå.

  1. Försök att vända och vrida på dina tankar och se på texten ur olika perspektiv. Finns det andra sätt att se på saken?

  1. Det är bra att använda egna reflektioner, men tänk på att de ska handla om ämnet. Ibland behöver du inte reflektera utan svara kortfattat på frågan. Så åter igen, läs igenom frågan noggrant.

  1. När du skrivit klart bör du läsa igenom ditt svar och dubbelkolla så att du har fått med allt och att svaret hänger ihop.

De är kloka mina 7:or! Jag har satt upp checklistan i salen. Jag också gett listan till mina kollegor som undervisar samma klasser i SO, matte och NO så att de kan hänvisa till den i sina ämnen. Ibland har ju kunskapen en tendens att vara ”platsberoende”, men min erfarenhet är att ett litet, enkelt papper som de känner igen ibland kan locka fram den kunskapen – även om man befinner sig i en annan lektionssal, med en annan lärare, läsandes ett annat ämne.

Nu ska jag lägga någon lektion till på att läsa och svara på frågor innan vi avslutar den delen av läsandet, sen går vi vidare mot en skrivuppgift. Och det är en helt annan historia…

/Hanna

Annonser

21 thoughts on “Att skriva ett bra svar.

  1. Ping: Svenska | Pearltrees

  2. Ping: Salsamerengue | Pearltrees

  3. Ping: Bloggar | Pearltrees

  4. Ping: Läsning | Pearltrees

  5. Ping: Förstelärare | Pearltrees

  6. Ping: Det Digitala skollyftet – kompetensutveckling de luxe | Tankar om svenska

  7. Ping: Svenska och pedagogik | Pearltrees

  8. Så himla bra. Det är nu saker och ting blir tydliga för eleverna. Det är nu det blir förståeligt. Nu ska jag bara förstå Doctopus också. Mest för min egen skull… 🙂

  9. Ping: Skriva | Pearltrees

  10. Ping: Läs & skriv | Pearltrees

  11. Ping: Blandat | Pearltrees

  12. Ping: Lärare | Pearltrees

  13. Ping: Maelerki | Pearltrees

  14. Ping: Svenska | Pearltrees

  15. Ping: Mer Svenska | Pearltrees

  16. Ping: Svenska | Pearltrees

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s