Det Digitala skollyftet – kompetensutveckling de luxe

När jag anmälde mig till det digitala skollyftet i höstas så var jag mest nyfiken. Att jag skulle lära mig så mycket och åstadkomma så mycket som jag ändå gjort under dessa veckor trodde jag aldrig. Det har verkligen handlat om learning by doing och sharing is caring i praktiken. Tills för någon vecka sedan trodde jag inte att jag hade det som krävdes för att ansöka om en badge, men när jag nu läst flera ansökningar som tilldelats badgen så tänker jag: varför inte? Jag kan väl också! Så here it goes:

För det första, jag använder digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande. Jag kommunicerar dagligen med kollegor via Twitter (@HannaFjeld, #Etskolan, använder även #digiskol och #skollyftet) och på Facebook. Emellanåt deltar jag i #skolchatt, något som är mycket berikande och intressant. #Skolchatt var något jag upptäckte under hösten och som jag kommer fortsätta att delta i. På Facebook har jag varit med och skapat gruppen Digitala verktyg i svenskundervisning tillsammans med Weronika Höglund och Linda Thor, något som skedde efter en diskussion på Twitter.

Linda hjälpte mig dessutom på traven när jag nosade upp Doctopus och Goobric på Facebook via Sven Järgenstedt. Tack vare Svens och Johan Anderssons generösa hjälp, tips och råd, på Facebook, Twitter och via Youtube-filmer kunde jag komma igång och förstå hur dessa fantastiska script fungerar. I kombination med gClassfolder har jag nu byggt upp en struktur på Google Drive som jag (och mina elever) kommer ha mycket hjälp utav framöver. Under hösten kämpade jag på med egna, stökiga och ineffektiva strukturer och nu är jag verkligen själaglad över att ha upptäckt ett nytt sätt att administrera och organisera alla digitala papper! Eftersom jag brinner för BFL, bedömning för lärande, ser jag även stora möjligheter i att använda dessa verktyg för feedback, feed forward och mycket annat som jag inte ens hunnit tänka klart kring.

I och med denna upptäckt gick jag med i FB-gruppen Scriptarna och Camilla Askebäck Diaz site Scriptarna. Nu har jag fått blodad tand! Jag har i min tur spridit dessa script vidare via FB, Twitter och till mina kollegor IRL.

I början av Digitala skollyftet skapade jag en blogg. Från början var det mest för att få kunna ta del av blogghubben men ganska snabbt blev jag sugen på att använda den ”på riktigt”. Varför ska man annars ha en blogg om ingen ska läsa? Eftersom jag fick tjänst som förstelärare i somras så tänkte jag också att en blogg skulle vara ett sätt att visa vad jag gör på ett otvunget sätt. Vill du läsa så gör du det, vill du inte så slipper du. Bloggens läsarkrets växer och nu är det flera kollegor och elever (!) som uppmärksammat den och det jag skrivit. Det känns kul!

Förutom min egen blogg har jag också startat upp klassbloggar för två av mina klasser. Detta var ett av mina mål i mitten av hösten och känns skönt att de nu är sjösatta. Genom att använda min egna blogg fick jag självförtroende att äntligen trycka på startknappen. Jag har trixat och fixat och lärt mig genom learning by doing.  Ett av klassbloggens syften är att ge eleverna en ökad digital medvetenhet och kompetens, jag delar alltså vidare till mina ungdomar.

För det andra, jag både lär av andra och lär ut till andra i det utvidgade kollegiet. Ja, en del av detta har jag redan nämnt ovan. Digitala skollyftet har verkligen lyft mig under de senaste månaderna. Tack vare MOOC:en har jag fått kontakt med många nya spännande, engagerade och utmanande kollegor. Ingen nämnd, ingen glömd.

Jag har via bloggen bidragit med inlägg till Digitala Skollyftets blogghubb. Genom att följa flödet där har jag fått syn på flera intressanta bloggar som jag har börjat läsa och kommentera. I höstas läste jag nästan inga pedagogiska bloggar alls, så detta är helt ny värld för mig. En av Borås stads IKT-pedagoger, Johnny Andrén, skapade under hösten en bloggportal för bloggande lärare i Borås Stad där jag medverkar. Känns extra kul att sprida idéer på hemmaplan.

Ett av mina senaste blogginlägg som handlade om att skriva ett utvecklat svar fick väldig uppmärksamhet. Många läste, många tyckte att upplägget jag skrev om verkade riktigt bra. Jättekul! Men när en annan kollega i det utvidgade kollegiet (som jag aldrig träffat IRL) faktiskt testade och upplevde det samma som jag, att eleverna lärde sig massor, då blev jag nästan rörd. Sharing is caring!

Skärmavbild 2014-01-25 kl. 18.18.14

Tills sist, jag använder färdigheterna på ett sätt som gynnar utvecklingen av min roll i skolan. Jag har precis börjat använda scripten som jag nämnt ovan, gClassfolders, Doctopus och Goobric med mina elever. Den stora vinningen här för oss alla är smidigheten och effektiviteten. Administrationen blir mindre (i alla fall efter vart när allt är på plats och jag till fullo lärt mig att utnyttja scripten) vilket innebär att både min och elevernas dyrbara tid kan läggas på annat som är viktigare. Dessutom hjälper dessa Google Drive-verktyg mig i mitt BFL-arbete med bland annat formativa kommentarer i matriser, något som jag tidigare kämpade på med i pappersform. Jag har delat vidare detta till många via nätet och även till IKT-pedagog i Borås Stad samt mina kollegor på min arbetsplats.

Klassbloggarna, som jag skrivit om ovan, är en ytterst konkret uppgift för eleverna att arbeta med. Dessa hade kanske inte kommit till (i alla fall inte just nu) om det inte varit för #digiskol.

Mitt ”anpassade uppdrag” (tänker inte lägga ut texten här) som förstelärare i Borås Stad innebär bland annat att jag ska omvärldsbevaka. Digitala skollyftet har verkligen hjälpt mig med detta. Hemsidan har blivit en samlingsplats för intressanta diskussioner och nya idéer som har varit lätt att följa . Idéer som jag tar med mig i diskussionerna på skolan och i våra ämnes- och BFL-diskussioner. I IKT-ansvarsgruppen på skolan som  jag deltar i (håller på att starta upp) kommer det troligen finnas en finfin arena för att dela alla nya spännande tankar som börjat spira i det sista.

Tack för detta alla ni där ute! Vi gör varandra bra, som Pia Sundhage brukar säga.

/Hanna

Kommentera

