En läsupplevelse.

Reaktioner är härligt! Idag väckte avslutet i Möss och människor reaktioner i min nia. Jag kanske inte ska avslöja hela handlingen i denna fantastiska bok om man ännu inte haft möjligheten att läsa den, men man kan säga att den får en ganska dramatisk upplösning. Vid ett tillfälle blev reaktionerna så pass starka att de var tvungna att få ”reagera fritt”, typ uttrycka sig på olika sätt rakt ut i klassrummet (Ahhhh, VA?!, Galet!, och så vidare).

Sedan fick vi återgå till texten. När jag läste slutet (läste högt) kunde man skära stämningen med kniv. När reaktionerna kommer, då vet man att de är inne i boken, att de fått läsupplevelsen. Härligt!

Vi har replikläst hela boken tillsammans, och det lämpar ju sig ypperligt för just Möss och människor då den från början var skriven för att sättas upp som pjäs. Till en början tyckte eleverna att det lite läskigt och annorlunda att läsa sina roller. Men efter vart kom de loss och vågade läsa med inlevelse. Det är ju inte hela världen om det blir lite fel! Vi skrattade gott tillsammans ett par gånger. Och som lärare älskar jag just detta: att skratta med mina elever. Underbart.

/Hanna

Kommentera

