Samarbete om Antiken.

Vi har ett projekt ihop, bildläraren, SO-läraren och jag. Ett ämnesövergripande projekt i år 7. I höstas provade vi med ett par klasser med ett helt OK resultat och nu kör vi igen, med en förhoppning att göra det ännu bättre.

Temat är det antika Grekland. Ulrika (SO) undervisar om tiden, samhället, levnadsvillkoren, och så vidare; Marianne (BD) låter eleverna skapa serier som ska illustrera det centrala för Antiken, diskuterar seriens typiska drag, och så vidare; jag (SV) jobbar med de grekiska myterna, låter eleverna dramatisera samt lär eleverna att plocka ut det viktigaste ur texter och skapa tankekartor. Förutom serien och dramatiserandes av myterna skriver eleverna resonerande text.

Projektet avslutas med ett vernissage där serier och de filmade dramatiseringarna visas upp för föräldrar och syskon. Vernissagen var oerhört lyckad och uppskattad i höstas. Vilken uppslutning! Därför tänkte vi som grädde på moset slänga in ett kortare föräldramöte i samband med utställningen. Varför inte passa på när nästan 100% av familjerna är representerade?!

Det här med ämnesövergripande arbete är ju väldans bra förstås: eleverna ser lättare helheten, vi lärare samarbetar och diskuterar (gör varandra bra) och i längden sparar man ju in tid. För det är ju oändligt svårt att hinna med precis allt i det centrala innehållet om man inte hjälps åt och tänker smart över ämnesgränserna. Men det tar ju också tid och kraft. Projekten ska planeras upp, en massa logistik, avcheckningar ska göras och så vidare. Och detta ska synkas in i tre lärares scheman där gemensam planeringstid knappt existerar. Det är lätt att tappa, sugen, kraften, orken, lusten – you name it.

Att börja i det lilla är mitt råd. Vi började tänka som så att om vi planerar in ämnesområden som hänger ihop i till exempel svenskan och SO:n, under samma tidsperiod, så kan vi lärare i alla fall referera till varandras ämnen och på så sätt hjälpa eleverna att se hur saker och ting hänger ihop. Man måste inte ha stora gemensamma bedömningar eller så. Det kan komma det med tiden, kanske? I år 8 jobbar vi tillsammans med en debatt, vilken bedöms av både svenskläraren och SO-läraren. Den har vi utvecklat under flera års tid och den har bara blivit bättre och bättre, anser jag.

Det ska bli spännande att se slutresultatet av vårens projekt! Jag hoppas att vernissagen blir välbesökt den här gången också. Eleverna var ju så stolta över sitt arbete – och det var vi också!

/Hanna

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s