Att möta texten tillsammans.

Måste bara skriva ett kort inlägg om läsning. Läste nyss ett blogginlägg av en av mina favoritpedagoger, Ann-Marie Körling. Hon har bloggen Körlingsord.se, en fantastisk sida med texter som verkligen inspirerar. Hon är en förebild!

Följande skriver hon om läsning:

”Texter behöver en lärare för att nå ut till eleverna. Text är inget att självklara som eget arbete utan är en kollektiv upptäckt i undervisningen. Att elever inte lär sig att analysera text, ställa sig kritiskt till den, får ställa frågor om den, berätta att de inte förstår skrämmer mig. Den tysta läsningen är bara tyst. Det krävs mycket gemensam läsning för att det tysta mötet, den självständiga läsningen, ska bära fram till mötet mellan läsare och författare. Den där texten reser sig mot läsaren, lockar läsaren, retar läsaren, utmanar läsaren och vill nästa in läsaren i äventyret. Den undervisande läraren har uppdraget att bygga bron mellan text och elev. Det är ett kreativt arbete att hitta frågorna och ingångarna såväl till texten som till läsaren. Ett utmanande och kreativt läraruppdrag.”

Jag önskar att alla lärare oavsett vilket ämne de undervisar i tänker så här. I Borås jobbar vi just nu med en lässatsning som syftar just till detta, allas gemensamma ansvar för elevernas läsförståelse. I tider då allt färre föräldrar läser högt för sina barn hemma(!) är det väl än viktigare att poängtera hur viktigt det är att hjälpa vår barn och unga att möta olika slags texter.

/Hanna

Lämna en kommentar