Länge leve vi!

Ibland är det lite tungt att jobba i skolan. Speciellt alla de gånger som kreti och pleti ska tycka och tänka om vad som är FEL i skolan och hur det ska åtgärdas. Tydligen behöver jag styra upp mina elever hårdare med fler regler och fler föreläsningar. Tydligen är det kaos i mitt klassrum. Tydligen är jag inkompetent och oduglig. Tydligen är mina elever små as som tar varje tillfälle i akt att sabba för sig själva och mig som lärare. Det är i alla fall den bilden som näst intill dagligen målas upp i media.

Även om jag inte alls känner igen mig i detta är det tråkigt och ledsamt att jobba på en arbetsplats som alltid får skit. Alla möjliga tycker och tänker och många baserar sina teorier och åsikter på de (relativt) få år de själva gick i skolan på 50, 60, 70- eller 80-talet. Har man inte varit i skolan under den senaste tiden kan man väl rimligen inte veta så förtvivlat mycket om vad som försiggår där? Eller?

Men som sagt, jag känner inte igen mig i den nattsvarta mediabilden som florerar för tillfället. Visst är det tufft ibland när pengar eller personal inte finns i den utsträckning man vill eller när kommunens maskineri går megatrögt, då blir  jag frustrerad så klart. Men eleverna är jättefina, oftast rätt så intresserade och vi arbetar tillsammans mot de mål vi satt upp. De är ju den största anledningen till att jag arbetar som lärare!

Under våren har jag haft en pepplåt som jag har lyssnat på när jag har känt mig less på förståsigpåarna och deras trams. Även om Ison & Fille troligtvis inte alls tänkte på skolan och lärare när de skrev ”Länge leve vi” så tycker jag ändå att texten passar in till viss del, både på elever som man kämpar tillsammans med och på oss i skolan i stort. Låten handlar om att kämpa sig fram mot något och att man förtjänar att lyckas. Den handlar också om att vara stolt över det man åstadkommit och att inte ta skit från andra. Jag blir på gott humör av låten och känner tillförsikt: vi är bra, vi jobbar åt rätt håll. Länge leve vi i skolan!

/Hanna

 

(Givetvis bör skolan, precis som allt annat i samhället, kritiseras och diskuteras. Det är sunt och viktigt så klart. Men en mer nyanserad bild av skolan i debatten vore önskvärd.)

 

Kommentera

