Bedömning + lärande = sant?

Igår träffade jag min nya idol, Gudrun Erickson från Göteborgs universitet. Gudrun Erickson är bland annat docent i bedömningspedagogik och har ett förflutet som språklärare. Och igår var hon hos oss i Borås och pratade bedömning. Hon bjöd på en föreläsning som inte bara var intressant och tankeväckande utan också väldigt rolig och underhållande. Just det blev jag imponerad av, att kunna prata om något så torrt (i mångas ögon, inte i mina dock) och ändå få publiken att skratta. Tiden fullkomligt flög iväg. Hädanefter är hon en av mina förebilder!

Men vad sa hon då om bedömning? Ja, bland annat att vi lärare alltid måste ha de ”stora frågorna” i bakhuvudet för att undvika ”slentrianbedömning”:
Varför ska jag bedöma detta?
Vad är det som ska bedömas?
När ska det bedömas?
Hur då?
Vem ska göra vad?
OCH viktigast av allt: vad gör jag med resultatet? Hur går vi vidare i lärandet? Så att det inte bara blir en summativ avstämning.

Vidare pratade hon om hur lärande – undervisning – bedömning hänger ihop, enligt följande:

  • Bra undervisning befrämjar bra lärande
  • Bra undervisning kräver bra bedömning
  • Bra undervisning och bra bedömning är inte detsamma men har ett antal gemensamma drag, t.ex. relevans, bredd, tydlighet, lyhördhet, rättivsa, ansvar, respekt, samverkan

OCH

  • Bra undervisning/verksamhet och bra bedömning har samma mål: Bra utveckling och lärande!

Jag tänker att det därför är extra viktigt att vi utgår från de ovanstående frågorna så att vår undervisning blir genomtänkt och formativ. Förhoppningsvis finns det inte så många lärare som bara gör saker med eleverna utan eftertanke och mening, men det är alltid bra att bli påmind om vikten av att planera och organisera för eleverna och deras lärande. Då blir det bra!

Något som jag har försökt tänka mycket på under de senaste tiden är att särskilja bedömning med feedback. Att låta träning vara träning och låta bedömningstillfällena komma med jämna mellanrum. Gudrun Erickson hade ett så bra citat för att förtydliga vad som händer om vi bedömer HELA tiden: ”life turns into one long never-ending test for the learner and a bureaucratic nightmare for the teacher” (fick tyvärr inte med mig ursprungskällan). Inte konstigt att vi alla blir stressade om vi arbetar så här. Som Erickson sa: ”eleverna måste få fri tid att bara lära sig”.

Därför försöker jag skapa träningsperioder där vi alla hjälps åt med att lära oss. Man får samarbeta och diskutera tillsammans. Man får definitivt göra fel. Sedan kommer bedömningstillfällen. Vad som är vad behöver vara tydligt för eleverna (och för en själv så klart). Vi behöver komma till den punkt då lärandet blir viktigare än bedömningen.

Denna visa kvinna från Göteborgs universitet sa massor av fler klokheter och jag råder dig/er till att försöka få lyssna till henne någon gång. Ett sant nöje!

 

One thought on “Bedömning + lärande = sant?

Kommentera

