Buffert med beställningar.

Är det något man lärt sig efter alla år som lärare är att dagarna rinner iväg i maj och juni. Förutom lediga helgdagar är det friluftsdagar, skolresor och studiedagar som äter upp tiden. Många är de vårterminer då jag stått i slutet av maj med stora ögon och sagt till mig själv ”Vad hände nu? Jag hinner ju inte bli klar med det jag tänkt!”. Då har jag ”lappat och lagat” så gott jag kunnat för att få till allt det sista, jagat elever, minskat mina lektionsambitioner, suttit uppe halva nätterna och bedömt och så vidare.  Det har inte känts varken vettigt eller hälsosamt.

Men de senaste vårterminerna har sett lite annorlunda ut. Jag har varit noga med att planera in extra bufferttid. Den så kallade ”ordinarie planeringen” är färdig i mitten av maj, sedan väntar beställningslektioner. Det är min fantastiska kollega AnnaKarin som började med det här med beställningar. Jag brukar göra så här:

  1. Jag bedömer klart sista uppgiften vi arbetar med.
  2. Eleverna får ut en matris där de kan se hur de ligger till i ämnet.
  3. Jag gör en beställning från eleven utifrån hur elevens matris ser ut. Till exempel kan det vara så att någon elev har missat någon uppgift, då skapar jag en individuell uppgift som är helt ny, eller så låter jag eleven komplettera en gammal uppgift.
  4. Eller så kan eleven göra en beställning från mig om det är något område som eleven vill utveckla/förbättra. Detta gör eleven i samråd med mig, vi diskuterar hur uppgiften ska se ut och vilka ramar (typ tid) som ska gälla. Syftet med beställningarna ska var tydliga: träna/utveckla eller primärt en summativ bedömning?
  5. Om både jag och eleven är nöjda med hur det ser ut i matrisen kan eleven få arbeta med valfritt arbete (inom ämnet), det kan till exempel handla om att skriva fri berättelse, läsa valfri bok, och så vidare.

Jag upplever att eleverna verkligen uppskattar att inte stressa in i mål. De får vara delaktiga i beställningarna och motivationen brukar vara ganska hög ända in i det sista. Och för min egen del känns det jättebra: jag har bättre kontroll på tiden och varje elev får ytterligare en chans att förbättra just det som den behöver. Win-win! 🙂

5 thoughts on “Buffert med beställningar.

Kommentera

