Läsårets avslutande reflektioner.

Nu när läsåret alldeles snart är till ända och betygen är satta så är det naturligt att jag funderar lite extra på min undervisning. Vad blev riktigt bra under året som gick och vad behöver utvecklas till nästa gång? Vad tar jag med mig och vad kan kasseras? Jag summerar och tycker ändå att i stort har det varit ett rätt så lyckat läsår med flera guldstunder och ganska få riktiga bottennapp.

Nästa vecka ska klasserna få utvärdera. Många gånger har de fantastiska förslag på vad jag kan göra för att utveckla lektionerna och göra dem mer spännande och lärorika. Det är viktigt, tycker jag. Både att eleverna upplever att jag lyssnar på deras åsikter och förslag, men även att jag får ett kvitto på undervisningen.

Häromdagen frågade jag mina gamla elever som slutade 9:an förra året vilka tankar de hade om svensk- och engelskundervisningen i högstadiet (jag är med i en FB-grupp som de skapade under högstadiet så jag slängde ut frågan där). Tyckte de att de fått med sig tillräckligt från 9:an för att klara av gymnasiet? Var det något de saknade från min undervisning? Hade jag kunna göra något annorlunda?

Hälften av klassen tog sig tid att skriva några rader tillbaka. En elev skrev: ”…tänkte du kanske ville ha en inblick på vad din engelska hjälpt mig. Läste igenom lite snabbt det du skrev på klassloggen. Men engelskan har gått oerhört bra och jag har faktiskt behållit mitt B i betyg även på gymnasiet! Oerhört nöjd och tacksam över att vi haft dig som tjatat på oss om grammatiken i engelskan…”. En annan skrev så här: ”Jag märkte inte av någon skillnad mellan svårighetsgraden på svenskan/engelskan i 9:an och den jag läser nu på gymnasiet!”. Riktigt roligt att höra! 🙂

Några bra tips fick jag också: ”Jag tycker vi skulle ha mer tal/framföranden framför klassen. Det är väldigt bra med ”spontana” framträdanden som man bara får en lektion på sig att förbereda sig. Så att det inte blir en sån stor sak ut av det hela. För i gymnasiet så har vi något typ av framförande framför klassen regelbundet. Och i början var detta ganska svårt. Men i slutet av läsåret är det inte lika jobbigt längre, just för att man är van.”, ”Jag känner att det har gått bra i både svenska och engelska! Jag har varit väl förberedd  dock kände jag att ordklasser och sånt hade vi inte jobbat med tidigare. Såsom konjuktiv, adverb osv. I alla fall min nuvarande svensklärare har haft mycket prov om det”.

Det där med grammatiken kan jag verkligen ta åt mig. Jag borde ha tagit upp grammatiken mer än jag gjort.  Och nu till hösten kommer en grammatikkurs i svenskan för år 8. Tipset om muntliga framträdanden är också jättebra. Det har varit en ambition hos mig att ha korta, muntliga framföranden oftare, men jag har inte riktigt fått till det fullt ut ännu.

I engelskan har jag dock infört Warm-up, två minuters pardiskussion utifrån ett givet ämne (t.ex. ”Boys know more about computers- agree?/disagree?”, ”Describe a cosy Friday evening”) som vi börjar (nästan) varje lektion med. Vitsen med Warm-up är att komma in i engelsk-tänket, men också att bli van vid att prata med olika klasskompisar om olika ämnen. Dessutom ska de kunna hålla igång en diskussion genom att ställa frågor, komma på nya infallsvinklar och så vidare. En riktigt bra liten uppgift om jag får säga det själv. Det gäller bara att lyckas genomföra den konsekvent och inte glömma av den.

Mina före detta elevers feedback kändes väldigt bra. Jag jobbar åt rätt håll. Det mesta funkar och vissa saker kan utvecklas, precis så som jag själv tänker alltså! Jag hoppas att mina nuvarande elevers utvärderingar visar samma sak nästa vecka. Då kan jag gå på semester nöjd och belåten. 🙂

/Hanna

Annonser

2 thoughts on “Läsårets avslutande reflektioner.

  1. Vilken bra ide med warm-up. Det är ju något som jag som SO- och sva-lärare för nyanlända skulle kunna göra. Tack!/Suzanne

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s