Startar upp maskineriet.

Jag har insett att jag mår bra av att både varva ned och varva upp låååångsamt. Det har varit väldigt tydligt i sommar. De senaste tre somrarna har jag haft svårt att koppla av. Det har bland annat inneburit att jag har haft problem med att somna/sova och då blir ju inte resten av tiden speciellt behaglig heller. Huvudvärk, trötthet, yrsel och dåligt humör. Inte direkt så att man vill spendera sin semester på det sättet?!

I år har jag mått mycket bättre :). Jag tillät mig själv att varva ner från arbetet i mitt egna tempo. Innan har jag nog känt någon slags press att jag måste släppa ALLT arbete TOTALT under sommaren. Det bör man tydligen göra? Inte kan man väl pilla med sin jobblogg, twittra skolidéer eller läsa pedagogisk litteratur under semestern? Då måste det vara något allvarligt fel! Då måste man vara lite skadad på något vis? Söka hjälp?! Eller?

I sommar har detta diskuterats flitigt i sociala medier. Man får tycka precis vad man vill, det lägger jag mig inte i, men om sparlåga och inte total avstängning från allt som räknas till jobb gör att min sommar blir mer behaglig för mig och alla runt omkring så tänker jag köra på det. Punkt. Döm mig inte.

I vilket fall så börjar jag nu så smått att tänka på höstterminen. Långsamt vevas maskineriet igång igen. Vis av erfarenhet vet jag att planeringsdagarna innan eleverna kommer kommer att bli intensiva. Kroppen behöver ställa om dygnsrytmen, bara det kräver sitt. De stora tankarna måste jag ha tänkt innan jag möter mina kollegor och eleverna, det går inte att leverera på löpande band under några få dagar. Tänka själv först – sen tänka med andra – gå tillbaka och revidera. Så funkar jag.

Nu när jag har börjat varva upp inser jag i alla fall en sak: jag måste sålla! Förra året, och denna sommaren, har resulterat i en massa nya idéer och tankar om samarbeten och projekt. Dessutom tänker jag kasta mig in i en utbildning- Masterprogram i pedagogiskt arbete på 50%. Ni hör ju själva… Det kommer bli galet. Men roligt- det är säkert!

Med hopp om en spännande höst,
Hanna

Kommentera

