Formativt stopp: att passa kartan.

Ett formativt förhållningssätt till undervisningen borde vara en självklarhet. Själv blev jag varse om det formativa perspektivet i och med Borås Stads satsning på Bedömning för lärande som inleddes för några år sedan. Som jag skrivit på annat ställe i bloggen är Dylan Wiliam och Christian Lundahl några som inspirerat mig och mina kollegor. Läs gärna Inside the Black Box av Wiliam eller Bedömning för lärande av Lundahl om du vill sätta in dig i tankarna ytterligare. Kort sagt så handlar formativ bedömning om att eleverna ska veta:

  • Var befinner jag mig (i förhållande till målen)?
  • Vart ska (vill) jag?
  • Hur ska jag ta mig dit?

För att lyckas väl med detta så behöver man ibland göra formativa stopp i sin undervisning. Formativa stopp innebär att man tar ett steg tillbaka från arbetet och funderar över just de frågorna som jag punktade upp ovan. Man kan jämföra det med hur en orienterare behöver stanna upp och passa kartan under sitt träningspass. Passar man bara kartan en gång i början av loppet och sedan aldrig mer finns det ju en överhängande risk att man inte hamnar där man vill.

Hur ofta dessa pauser behöver göras beror på grupp, vad man arbetar med och en mängd andra faktorer så klart. Men det behöver göras någon eller några gånger under processens gång. Om det inte görs är det möjligt att eleven arbetar på i fel riktning, precis som orienteraren, och i värsta fall upptäcks det först när det är dags för redovisning. Ett tråkigt uppvaknande som också brukar följas av frustration eftersom tiden är ute och det kanske inte finns något att göra åt uppgiften.

Alltså är mitt tips att lägga en liten stund då och då på att fånga in gruppen och tillsammans med dem reflektera över arbetet. Repetera: Vad är uppgiften? Vad är viktigt att tänka på? Hur bör vi gå vidare? Vilka strategier ska vi använda? Dessutom är det bra att ta upp eventuella svårigheter som eleverna stött på under arbetets gång och tillsammans hitta lösningar på dessa.

Jag upplever att eleverna, förutom att lyckas bättre med sina uppgifter, känner att de har koll på läget när jag har använt mig av formativa stopp. Och det är väl dessutom så att man är rätt nöjd och glad om man själv har kontroll?

/Hanna

En tanke på “Formativt stopp: att passa kartan.

  1. Pingback: Pp | Pearltrees

Lämna en kommentar